Dim Sum wordt ook wel de tapas van China genoemd. Kleine gerechtjes, die je eigenlijk op ieder moment van de dag kunt eten. Dimsummen gaat om de beleving, het samen genieten en de sociale interactie. In Hong Kong is het razend populair. Met Dimsummen.nl, een bedrijf dat haar wortels heeft in de horeca, wil Jennifer Ho deze beleving ook bij de consument thuisbrengen. Maar hoe heeft het bedrijf deze omschakeling gemaakt zónder af te doen aan de beleving? Dat, tezamen met praktische tips voor jouw eigen bedrijf, lees je in deze casus.
De wortels van Dimsummen.nl liggen in Treasure Dim Sum, een productiebedrijf dat Man Kin Ho oprichtte naar aanleiding van het succes van zijn culinaire Chinese restaurants. Via dit productiebedrijf kon hij namelijk veel meer horecazaken en -groothandels voorzien van de verse Dim Sum gerechten. Anno 2021 staan zijn kinderen Jennifer en Koon aan het roer. Sales manager Jennifer Ho vertelde ons meer over hoe Dimsummen.nl erin slaagt de Chinese eetcultuur bij jou thuis te brengen.
Stroomversnelling door coronacrisis
“Het idee om naast het beleveren van de horeca ook direct consumenten te beleveren, lag er al. Door de komst van de coronacrisis en de daarbij horende sluiting van de horeca kwam dit plan noodgedwongen in een stroomversnelling. We startten ons marktonderzoek onder ruim 300 respondenten om erachter te komen in welke vorm we de consument het beste konden beleveren. Wat daar voor ons heel belangrijk bij was, was dat de beleving van het eten niet verloren zou gaan. Zo kwam de Dim Sum box tot stand.”
TIP 1. Verzamel, net zoals Dimsummen.nl, zoveel mogelijk informatie direct van je doelgroep. Zorg dat je goed in kaart brengt wat jouw beoogde doelgroep belangrijk vindt voordat je op basis van aannames een concept uitwerkt. Want bij de omslag van B2B naar B2C, kan het goed dat je iets moet veranderen aan jouw foodproduct.
De Dim Sum box
In de Dim Sum box vind je Dim Sum gerechtjes voor twee personen, sauzen, theesmaken en twee stoommandjes. “Uit ons onderzoek bleek dat mensen graag de tijdrovende voorbereiding overslaan, maar de bereiding zelf wel heel erg leuk vinden. Het stomen van gerechten is onder de Nederlanders nog niet zo populair, dit wordt vooral gezien als gezond maar niet per sé als lekker. Terwijl het wel enorm lekker kan zijn! Bovendien is stomen makkelijk en snel. Met de Dim Sum box kunnen mensen dit zelf ervaren. Tegelijkertijd kunnen sommige Dim Sum-gerechtjes ook goed gebakken worden.”
TIP 2. De omschakeling van B2B naar B2C hoeft echt niet te betekenen dat de beleving rondom jouw product verdwijnt. Er zijn verschillende manieren waarop je toch het ‘restaurantgevoel’ bij jouw klanten thuis kunt brengen. Bijvoorbeeld door het leveren van een bijpassende wijn, mooie verpakking of net dat beetje extra zorg in de presentatie. Of in het geval van de Dim Sum box het hele pakket, inclusief stoommandjes, sauzen en theesmaken!
Beleving bij mensen thuisbrengen
Met de Dim Sum box leek Dimsummen.nl erin geslaagd te zijn om de beleving van het dimsummen in tact te houden. Maar Jennifer kwam er snel achter dat er op logistiek gebied ook een behoorlijke uitdaging lag. Want hoe kon ze er voor zorgen dat de ingevroren gerechtjes vers en bevroren bij de klant terecht kwamen?
“De leveringen aan horecazaken en -groothandels worden in grote vriesbussen vervoerd, maar voor het leveren van de kleine boxen aan veel verschillende adressen was er een andere oplossing nodig. Na veel testen kwamen we uit op de voor ons ideale oplossing: een EPS doosje met speciale koelelementen. Deze koelelementen zijn gelpacks met een smeltpunt beneden de -20 graden Celsius. Dat betekent dus dat we ze extra koud invriezen, zodat de Dim Sum gerechten onder normale omstandigheden gedurende zendingen tot 48 uur gewoon bevroren blijven. Zo komen de gerechten altijd vers aan bij de klant!”
TIP 3. Wanneer jouw producten zo ver zijn ontwikkeld dat ze van uitstekende kwaliteit zijn en aansluiten bij de behoefte van jouw (beoogde) klanten, ben je al een heel eind! Nu nog zaak dat het ook op dit kwaliteitsniveau bij de klant thuis aankomt. Voor versproducten zijn een snelle en gekoelde levering hierbij belangrijk.
Meer weten?
Op deze manier weet Dimsummen.nl de Chinese eetcultuur dus bij de consument op tafel te krijgen, terwijl de beleving en kwaliteit in tact blijft. Trek gekregen na het lezen van deze casus? Bezoek dan snel dimsummen.nl en verras jezelf met een avondje Dim Sum!
Meer weten over hoe jij de volgende stap kunt zetten in succesvolle B2C food e-commerce? Neem gerust contact met ons op! We denken graag met je mee.