De maatregelen die het RIVM stelt om het coronavirus in te dammen, raakt ook de Nederlandse vissector. Zowel de visrestaurants als ambulante handel staat al sinds maart vorig jaar onder grote druk. We leven in een tijd die, hoe moeilijk ook, vraagt om veerkracht en omdenken. Omdenken in kansen. En dat is precies wat Vishandel Heinen & Koelewijn deed! Zij zagen deze tijd als hét moment om hun al bestaande online viswinkel Visoptafel.nl eens echt goed te gaan vermarkten. De consument had immers nog steeds de behoefte aan vis en leek meer dan ooit tevoren bereid iets extra te willen betalen voor een veilige, verse en snelle levering aan huis.

Het concept

Via Visoptafel.nl kunnen consumenten eenvoudig online vis bestellen en hebben zij de keuze uit meer dan honderd producten. De consument hoeft het huis niet meer uit en profiteert vaak ook nog eens van een groter assortiment dan bij de reguliere vishandel in de visspeciaalzaak of op de markt.

We horen je denken: “leuk concept, maar hoe behoud ik mijn kwaliteit en hoe voldoe ik aan de wensen van de (veeleisende) consument? Of hoe vind ik überhaupt afnemers?”

Dat zijn hele logische vragen. Daarom vertellen we in dit artikel stap-voor-stap hoe Vishandel Heinen & Koelewijn het heeft aangepakt, inclusief een aantal waardevolle tips.

Kwaliteit behouden

Een van de eerste vragen die jouw klant heeft, is: Hoe wordt het product verpakt en afgeleverd? Kortom, hoe zorg jij ervoor dat het product ook vers aankomt, zonder kwaliteitsverlies.

Vishandel Heinen & Koelewijn, het brein achter Visoptafel.nl, verkoopt en verhandelt al meer dan 5 generaties vis. Zij weten als geen ander hoe zij de kwaliteit van hun product moeten behouden. Daarom vermelden zij: “Afhankelijk van het gekozen product bepalen wij wat de beste verzendwijze is voor u.” Vervolgens leggen ze een paar opties uit, die afhankelijk zijn van vissoort, seizoen en transportvorm. De vis wordt bevroren geleverd of per stuk in vacuüm verpakt, en vervolgens met koelelementen in een speciale, isolerende koelverpakking vervoerd.

TIP 1 Terug naar jouw zaak. Jij weet waarschijnlijk ook als geen ander hoe je jouw product vers moet houden. Verdiep je in de verpakkingsopties, besteed hier veel zorg en aandacht aan. Maak een aparte pagina aan op jouw site en vermeld de keuze!

Snelle levering

Kwaliteitsbehoud realiseer je door gebruik van de juiste verpakking. Maar als dat pakketje vervolgens drie dagen onderweg is, snapt iedereen dat dit de kwaliteit niet ten goede komt. Los daarvan wordt de consument ook veeleisender en zijn kreten als: ‘voor 12.00 besteld, volgende dag in huis’ of ‘gratis bezorging vanaf €40.-’ eerder de standaard dan uitzondering.

Visoptafel.nl begreep dat zij hierin mee moesten om kwaliteit te behouden, een kans te maken bij consumenten én zich af te zetten tegen concurrenten. Daarom zijn er twee opties binnen het bestelproces. Afhalen waarbij mensen voorafgaand contact met hen moeten opnemen, of thuis laten bezorgen, waarbij ze de onderstaande unique selling point waarmaken:

“Pakket minder dan 12 uur onderweg
Voor 23.59 besteld, volgende werkdag in huis”

TIP 2 Er zijn tal van leveranciers, en diverse verzend ‘beloftes’. Kies je voor same day delivery of past next day delivery beter bij jouw situatie? Met welke condities wordt het pakket bezorgd? Wat gebeurt er met het pakket als de ontvanger niet thuis is? Onderzoek welke optie (financieel) het best bij jouw organisatie past, en kijk vervolgens, hoe je vanuit die positie, de beste klanttevredenheid behaald.

Waar blijven die bestellingen?

Lang leve online advertenties. Met een paar drukken op de knop komen de bezoekers en bestellingen zo binnenrollen. Of toch niet? Visoptafel.nl besloot om een partner te zoeken die zijn digital marketing activiteiten kon opzetten en uitvoeren.

Om de campagne succesvol te maken, zijn binnen Facebook Ads relevante doelgroepen gevormd en zijn er passende advertenties gemaakt die de belangrijkste voordelen van Visoptafel.nl duidelijk kenbaar maken.
Voor Google Ads is er een zoekwoorden analyse uitgevoerd om zo te weten te komen op welke zoektermen Visoptafel.nl gevonden moet worden. Tegelijkertijd zijn er een aantal verbeteringen aan de website doorgevoerd. Denk hierbij aan het versoepelen van het bestelproces om het conversiepercentage te verhogen.

Bezoekers die géén bestelling hadden geplaatst kregen opnieuw advertenties te zien. Ditmaal met een aantrekkelijke kortingscode om hen toch richting de eerste aankoop te dirigeren. Naast de reguliere campagnes zijn er ook diverse themacampagnes en ‘Deel & Win’ acties opgezet.

TIP 3 Websiteverkeer verkrijgen is één ding, maar er zijn vaak extra marketinginspanningen nodig om dit verkeer om te zetten in klanten. Sommige handelingen kun je prima zelf uitvoeren. Andere handelingen zijn wellicht technischer en strategischer van aard. Ga bij jezelf na of het slim is om te investeren in een partner die jou hierbij helpt. Bonus-tip: denk verder dan jouw eigen webshop. Er zijn genoeg alternatieven om producten te vermarkten met of zonder een eigen webshop.